Pavyzdžiui, bendrovės „Branda LT“ veiklavietėje 2022 m. kvapo koncentracija siekė nuo 8 iki 201 europinių kvapo vienetų, o 2023 m. – iki 8 europinių kvapo vienetų. Įmonės „Klaipėdos vanduo“ veiklavietėje 2022 m. kvapo koncentracija siekė nuo 8 iki 1012 europinių kvapo vienetų, 2023 m. – nuo 8 iki 38 europinių kvapo vienetų. Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centre užpernai koncentracija buvo nuo 8 iki 50 europinių kvapo vienetų, pernai – nuo 8 iki 23.
Šiuo metu teisės aktuose įteisinta didžiausia leidžiama kvapo koncentracijos ribinė vertė gyvenamosios aplinkos ore – 8 europiniai kvapo vienetai, o nuo 2026 m. sausio 1 d. – 5 europiniai kvapo vienetai. Žmogus kvapą jaučia nuo 2 –3 europinių kvapo vienetų.
AAD direktorius G. Kadziauskas pabrėžė, kad visos šios įmonės yra vidutinės arba aukštos rizikos grupėse. „Mes didelį dėmesį skiriame ir nuolat prižiūrime vidutinės ir aukštos rizikos įmones . Pavyzdžiui, įmonė „Klaipėdos vanduo“ – aukštos rizikos ūkio subjektas, kurį patikriname per metus po kelis kartus. Kvapas, kaip poveikis gyventojams, ne visada susijęs su aplinkosaugos pažeidimais ir tokių pažeidimų, kurie turėtų įtakos kvapams, pastaruoju metu nebuvo nustatyta. Nuo šių metų papildomai kviesime Nacionalinį visuomenės sveikatos centrą kartu dalyvauti aukštoje rizikoje esančių įmonių patikrinimuose. Tikimės, kad tai padės prevenciškai prisidėti prie kvapų kontrolės problemų sprendimo”, – sako departamento direktorius G. Kadziauskas.
Įmonių atstovai susitikime pristatė technologines naujoves siekiant suvaldyti nemalonius kvapus, o vietos bendruomenės nariai išsakė savo lūkesčius ne formaliai, o griežtai reikalauti įmonių atsakomybės valdant nemalonius kvapus Klaipėdoje.
Buvo atkreiptas dėmesys, kad skundus dėl sklindančių nemalonių kvapų nagrinėja Nacionalinis visuomenės sveikatos centras. Taip pat buvo kalbėta ir apie vykdomų patikrinimų eigą: jų metu atliekamas taršos ar taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (TIPK) leidimų kvapų valdymo sąlygų vertinimas, jei toks leidimas nėra privalomas, NVSC kreipiasi į kontroliuojančias institucijas prašydamas įvertinti bei pateikti informaciją apie vertinimo rezultatus, priimtus sprendimus ar numatomus veiksmus, jų atlikimo terminus.
Nustačius, kad ūkinės veiklos vykdytojas pažeidžia TIPK leidime ar taršos leidime nustatytas kvapų valdymo sąlygas, teikiamas nurodymas užtikrinti leidime nustatytas sąlygas.
NVSC kreipiasi į Aplinkos apsaugos agentūrą, jei per 12 mėnesių 2 kartus nustato, kad fizinis ar juridinis asmuo pažeidė TIPK ar taršos leidime nurodytas triukšmo ar kvapų valdymo sąlygas, ir pateikia sprendimą, kad tokių pažeidimų prevencijai reikia sugriežtinti arba įrašyti papildomas TIPK leidimo sąlygas.
Įmonių ir savivaldybių atstovai buvo supažindinti ir su artimiausiu metu įsigaliosiančiu teisiniu reguliavimu: nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigalios Nuotekų dumblo tvarkymo ir panaudojimo reikalavimų pakeitimas dėl dumblo kompostavimo uždaruose įrenginiuose ir statiniuose. Šiuo pakeitimu bus suvienodinti reikalavimai su dabar galiojančiais Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo aplinkosauginiais reikalavimais dėl uždarų įrenginių ar statinių. Taip pat nuo 2025 m. bus sugriežtintos nuotekų dumblo tvarkymo sąlygos. Kvapų išmetimas į aplinkos orą nuo 2025 m. neturės viršyti 8 europinių kvapo vienetų, o nuo 2026 m. sausio 1 d. – 5 europinių kvapo vienetų.
Aplinkos apsaugos ministerijos pranešimas